Förberedelser för kropp och själ

Folk kanske tycker jag är överdriven, rent av nojjig. Men det är så viktigt för mig att vara förberedd. Nästa sommar kanske vi har vårt barn här och då vill jag vara klar med såväl de rent praktiska sakerna runt omkring och med mig själv.
Jag har skrivit tidigare om mina problem med gravida kvinnor. Det är steg nr ett och det absolut viktigaste steget. Jag måste bli klar med dom känslorna. Så jag har börjat utsätta mig för det. Jag pratar mycket med mina gravida kollegor, dom är tre st. Umgås privat med en av dom och låter bli att undvika snack om deras graviditeter. Och det funkar faktiskt. Det känns inte alls så jobbigt längre.
Jag har börjat acceptera det faktum att jag inte kommer få uppleva det, och det känns faktiskt ok. Jag kommer få uppleva föräldraskapet och det är det som är viktigt.

För ett år sedan var dom här känslorna så påträngande och jobbiga att jag undrade om jag någonsin skulle komma över dom. Men nu känns det så. När vi hämtar vårt barn kommer där inte längre finnas sorg, bara lycka!

2 kommentarer

Filed under Uncategorized

2 responses to “Förberedelser för kropp och själ

  1. Jag tror det kan vara nyttigt att ”utsätta” sig för gravida och mammor med spädbarn. Men också lyssna när man känner att man inte orkar, det är inte alltid man har en bra dag. Så är det iaf för mig.

    Vad spännande det är att följa er adoption! Ni ligger ganska många steg före oss men vi överväger också Ryssland.

Kommentera

