Sån mamma vill jag bli

Är man barnlös och längtar barn har man all tid i världen att tänka på vilken typ av mamma man vill bli. Tro mig, jag har tänkt på det sedan många år och hunnit ställa femtioelva olika krav och önskningar på min framtida mamma roll. Bra eller dåligt? Säkert både och.
Bra i den meningen att jag har hunnit iaktta mina egna reaktioner och fundera på situationer som dom kan komma att vara nyttiga för eller tvärt om dåliga för. Jag har rannsakat mig aktivt, mer de sista tre åren och utvecklat mig själv. Tränar nog också mer eller mindre omedvetet på barn i min omgivning som står mig nära.

Jag har upptäckt att jag vill vara en förklarande och resonerande mor, rösthöjning utan vidare förklaring är inte min grej. Varför reagerade jag som jag gjorde? Varför får barnet inte göra vissa saker? Vad är regler bra för? Det ska vårt barn veta, ska aldrig få som förklaring ”för att jag säger det”. Vad lär sig ett barn av det? Ingenting förutom att mamma sätter upp regler bara för att det ska vara så.

På det mer ytliga planet vill jag vara pysslande, bullbakande, krämkokande och påhittig. Så jag har börjat träna 🙂

20120811-170921.jpg
Här är min första sats björnbärs kräm i mitt liv:-) på egna björnbär från trädgården. Syster sonen får bli försökskanin.

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

