Alkohol och barn

Nu är det dax igen, jag har blivit jätte upprörd över diskussioner på familjeliv.
Denna gång kring alkohol acceptansen i familjer med barn. Blir storögd över att folk tycker det är så ok att låta sin 7 åring smaka på deras alkohol och att så många tycker det är ok att vara berusad och full nära sina barn. Var är folks barnperspektiv? Hur tror dom att barnen uppfattar sin fulla förälder? En vuxen dom litar på är totalt förändrad , hur blir tilliten i fortsättningen då?
Ett barn kan inte förstå varför mamma och pappa beter sig annorlunda och tänk vilken osäkerhet det måste känna.
Jag har aldrig i mitt liv sett mina föräldrar berusade, inte en gång!
Många vuxna ser högtider som en anledning att supa, det är oftast barnens högtider detta sker, julen, midsommar osv. Är det riktigt att ett barn skall behöva dras in i vuxenvärlden så tidigt? Hur kul är det att följa med sina vinglande brölande föräldrar hem efter en blöt fest och inte få den uppmärksamhet man som barn förtjänar. Hur många fulla vuxna beter sig anständigt och ansvarsfullt? Inte många.
Jag har allt för många gånger bevittnat vuxna fulla personer som har roat sig till tusen medan deras barn stått bredvid som en skugga.
Mina barn skall aldrig behöva utsättas för något liknande.

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

