Vad betyder föräldraskap för dig?

Livliga diskussioner har gjort att jag hamnat lite på krigsstigen. Diskusioner på FL får mig att fundera över hur folk ser på sitt föräldraskap, vad som är viktigt för dom. Det finns en skara som förespråkar biologi och genetik så till den milda grad att det skrämmer mig. Är barn enbart en produkt av oss? Älskar dom sitt barn bara för att dom kan se sig själv i den? Vad händer då om barnet kommer ut och är gravt vanskapt eller inte ett dugg lik sin ena förälder? Handlar föräldraskapet om att älska för att,och inte att älska trots?

För mig är det något helt annat och har faktiskt alltid varit, även innan jag visste att jag var lika steril som en rondskål. Självklart ville jag från början bli gravid och få uppleva en graviditet men det hade faktiskt inget att göra med genetik för mig, mest att det skulle vara häftigt att vara med om en graviditet. Men när vi insåg att det inte skulle ske så var det naturligt för oss att ta nästa steg. Har även hört kommentarer från folk utan bättre vetande att dom aldrig hade kunnat välja en partner som inte kunde få egna barn. Det är nog lika bra i så fall. Föräldraskapet är tufft, klarar man inte något som är avvikande,och tuffa saker i en relation så kommer man inte klara av att ta hand om en annan individ tillsammans. Min man har aldrig haft tankar på att lämna mig, jag har däremot haft tankar på att låta honom träffa någon som kan ge honom ett barn. Han blev jätte arg på mig.

Föräldraskapet är så djupt och komplext för mig och även för min man. En annan individ behöver oss och vår kärlek. Vi får uppfostra barnet med våra värderingar till att bli en välfungerande vuxen. DET är föräldraskap för mig. Oavsett om jag har fött barnet eller ej präglas det av mig och min man. Hela livet. Likheter kommer man se ändå

Skulle jag lämna min man om hans spermier inte fungerade? Nej…jag älskar honom och inte hans förmåga att bli far. Han har älskat mig igenom 7 års sorg och förtvivlan, genom hormoner, hopp och besvikelse. Det gör mig stark och säker på att han kommer älska mig genom hela barnets liv, genom sjukdom och problem. Genom perioder av treårs trots och tonårstrots. Vi kommer stå starka tillsammans då barnet testar oss på alla plan. Vi har gått igenom allt och kommit ut på andra sidan med en styrka som vi kommer kunna överföra på vårt barn. Om inte det är kärlek vet jag inte vad som är det.

3 kommentarer

Filed under Uncategorized

3 responses to “Vad betyder föräldraskap för dig?

  1. Bra skrivit!!!
    Du skulle bara veta vad jag får höra om vår donator och frågor om krav på utseende, utbildning osv.
    Jag skiter väl i om donatorn är mörkhårig, rödhårig eller har blått hår. Jag behöver inte ha en professor till donator eller en musikalisk. Vad har detta med mina barn att göra?
    FL har jag lagt ner för långe sedan, vill inte bli upprörd och ödsla energi på fördomsfulla och okunniga individer.

    Kram
    Anna

  2. pia

    Sina barn älskar man i vått och torrt, vad de än må utsätta sina föräldrar för genom livet. Det är föräldraskap enligt mig, dock tänker inte deras pappa så har jag upptäckt.

  3. Märta

    Fint skrivet! Håller med dig! 🙂

Kommentera

