Utseendets roll är lika med noll

Fick svar på ett inlägg på familjeliv kring adoption som slog an mina strängar ordentligt, och inte de positiva strängarna.
En person skrev om att jag var blond och ljus och det var bra att vi valt Ryssland för då ser barnet ut som mitt eget. Hela inlägget kretsade kring just detta med utseende och även att det var märkligt att jag inte kunde få barn, jag är ju inte 40. 😡

För att förtydliga, att vi valde Ryssland har absolut ingenting med barnens utseende att göra. Det var bara väntetiden och de praktiska sakerna runt omkring som var väsentligt för oss. Vaddå ser ut som mitt eget? Det ÄR mitt eget barn, oavsett hur det ser ut och vilken färg det har.
För första gången har jag råkat ut för fördomar, det är en nyttig erfarenhet. Måste bara lära mig att inte bli så irriterad.
Mitt barn är mitt barn, oavsett om jag har fött det eller ej! Tyck vad ni vill!!

3 kommentarer

Filed under Uncategorized

3 responses to “Utseendets roll är lika med noll

  1. dino

    ni har valt med hjärta så det så!!!

    jag som adopterad
    så möter man en hel del…..
    är det dina föräldrar….???
    varför är du brun???
    sen har jag själv kämpa med många frågor och tankar
    bland annat…varför lämnade de mig……
    ,,,,jag var inte den dom ville ha……

    ha det gott

  2. Jag tycker du verkar resonera sunt. Jag tror/hoppas det är så de flesta som adopterar tänker. Att man väljer land baseratt på en massa omständigheter (väntetid, krav mm) som inte har med utseende att göra. Synd att med folks fördomar!

  3. Jag fick också den kommentaren tidigare, när vi funderade på Östeuropa. Väljer ni land för att barnet ska bli så ljus som möjligt?? Och nej, självklart gör man inte det! Nu blev vår dotter dessutom svart. 🙂

Kommentera

