Överallt

Överallt ser jag dom, de som tar sina barn för givet. Föräldrar med en översittar ton gentemot sina barn och som utan synbar anledning är otrevliga i tonen och ger dom små verbala tjuvnyp här och var. Hur tänker dom? Varför går dom omkring och är konstant irriterade på sina små? alla kan vi ha en dålig dag absolut men man kan nästan se på dessa barn hur dom kuvar sig för sina föräldrar. Vill man inte uppfostra dom att bli självsäkra och starka individer, att tro på sig själv och på sin egen förmåga? Varför trycka ner det man själv har skapat och säger sig älska?
Ett barn ska prata och reflektera över sin omgivning, ett barn ska fråga varför vissa saker är som mamma och pappa bestämt utan att få till svar för att jag säger det. Hur ska ett litet barn förstå omgivningens spelregler utan att få en förklaring till hur det blev så?
Nonchalansen från vuxenvärlden skrämmer mig ibland. Jag har vid flera Tillfällen sett föräldrar medvetet förminska sina barns känslor. Då vill jag gå fram och skaka vett i den vuxne. Det gör mig så arg. Ett barn är till naturen nyfiket, testande och gränsöverskridande. Uppmuntra på rätt plats och förklara varför vissa saker inte är ok, hur svårt skall det vara att visa sitt eget barn förståelse och respekt?
Det är i alla fall vad jag tänker göra när det blir min tur. Mitt barn skall alltid känna sig viktigt och önskat, alltid!!

1 kommentar

Filed under Uncategorized

One response to “Överallt

  1. Ja, sånt tycker jag också är så svårt att se. 😦

Kommentera

