Rättighet eller vissa förunnat?

Anser ni att det är varje människas rättighet att få barn? Att alla skall få göra det valet själv? Jag har alltid ansett att det är självklart att alla skall få skaffa barn och att det tillhör vår mänskliga rättighet. Tills idag när jag läste tidningen och där stod om den 24 åriga man som under flera år satt skräck i Örebro och våldsamt våldtagit många kvinnor. Det första han uttryckt var väl bra, han vill vända sitt liv och skaffa sig en framtid och en bra utbildning men sen kom nästa uttalande som fick det att vända sig i magen på mig, skaffa fru och BARN!! Det skulle ju inte förvåna mig om denna svårt sjuka unga man kan få barn bara genom att skaka kalsongerna. Skall han ha rätt att få barn? Är det hans mänskliga rättighet om han kan producera nytt liv på naturlig väg att få göra det? Om han inte kunnat själv hade staten haft rätt att gå in och sätta stop när han fått sina tre Ivf försök, men om han själv kan är det bara att tuta och köra. Det känns rätt skruvat i min värld i alla fall. Ska alla människor få skaffa barn Oavsätt hur deras mentala hälsa ser ut? Rätt svår frågeställning eller hur?

Men när det gäller sådana som mig och min man försvinner rättigheterna rätt fort. Vi kan inte på naturlig väg staten säger varsegod här har ni tre Ivf försök. Tre försök senare är det bara att skaka fram pengar, hur tror ni det går för dom som inte har ekonomin till det? Jo där försvinner deras rättighet till barn. Utan egna ägg till Ivf ser det rätt likadant ut, om du då som vi en gång varit gravida, bra ägg eller ej. Då finns det ingen möjlighet till hjälp i Sverige och privat går det inte heller. Bara att skaka fram 60 000 per försök utomlands. Vad händer med dom som inte har råd? Alla vi i denna situation hamnar utanför. Vi har inga rättigheter mer. Men en man som brutalt våldför sig på kvinnor ges den rätten för han har haft den biologisks turen som vi saknar. Är det bara jag som reagerar?

1 kommentar

Filed under Uncategorized

One response to “Rättighet eller vissa förunnat?

  1. Usch, hemska tanke att han skulle få barn… Väldigt intressant frågeställning, som jag aldrig tidigare reflekterat över…
    Kram

Kommentera

